4.Escape From Northmoor3:09
5.Oxford Circus3:17
6.Northmoor3:02
 18:43
Schrijf zelf je recensie

Edge Of Darkness - 06/10 - Recensie van Lammert de Wit, ingevoerd op (Nederlands)
De Britse zesdelige tv-miniserie Edge Of Darkness is geproduceerd door de BBC en geregisseerd door Martin Campbell. De serie heeft een politieke lading meegekregen, omdat de schrijver van de serie het politieke systeem onder Margaret Thatcher niet vertrouwde en tegelijk allerlei vraagtekens zette bij het gebruik van kernenergie in die tijd. Maar hij verwerkte ook allerlei mystieke elementen in de serie, om deze meer zeggingskracht te geven, al ging hij daar soms wel wat ver in. Van de serie is in 2010 de nogal grimmige Amerikaanse remake Edge of Darkness gemaakt als bioscoopfilm, opnieuw onder regie van Martin Campbell.
Het verhaal draait om politieman Ronald Craven (Bob Peck) die zijn dochter Emma (Joanne Whalley) opgehaald heeft, waarna zij bij hun huis wordt doodgeschoten. De politie gaat er aanvankelijk vanuit dat Craven zelf het doelwit was. Dan vindt Craven tussen de spullen van zijn dochter een pistool en een radio-activiteitsmeter. Ook blijken spullen van haar radio-actief te zijn, evenals zij zelf. Hij krijgt ook te horen dat Emma in de hogere politieke kringen gebrandmerkt was als terrorist en wellicht toch het doelwit was. Hij krijgt te horen dat Emma deel uitmaakte van een anti-kernenergie-groep, die onlangs ingebroken heeft bij een verwerkingsfabriek van kernafval. Na een televisie-oproep neemt de CIA contact met hem op en krijgt hij informatie waaruit blijkt dat ook de overheid en de politiek betrokken zijn bij de gebeurtenissen rondom de verwerkingsfabriek...

De muziek bij deze tv-miniserie is gecomponeerd door gitaarvirtuoos Eric Clapton, die hiervoor door de producent gevraagd is. Vervolgens heeft hij zijn vriend en filmmuziekcomponist Michael Kamen gevraagd om hierbij samen te werken. De samenwerking tussen beide mannen is kennelijk goed bevallen, want toen Kamen twee jaar later gevraagd werd om de muziek van Lethal Weapon te schrijven, heeft hij Clapton weer hierbij betrokken.

Van de muziek bij deze serie is een korte CD uitgekomen, met nog geen twintig minuten muziek van de score, waarin Clapton's gitaarwerk prominent naar voren komt. De muziek heeft een stoere en spannende kleuring en het thema is pakkend en heeft tegelijk wel iets geheimzinnigs over zich.
Het album opent met de titeltrack, waarin het thema van de serie gepresenteerd wordt. De elektrische gitaar staat daarbij duidelijk op de voorgrond, met een underscore van een prettig repeterend pianomotief en synthesizers die de orkestrale klanken proberen na te bootsen. De stevige percussie zorgt regelmatig voor een grimmige ondergrond bij de muziek.
Een flink deel van de muziek op dit korte album is spannend, zelfs nogal grimmig en donker gecomponeerd, waarbij Clapton's gitaarmuziek soms nogal grillig overkomt.

In een track als 'Obituary' hoor je al duidelijk de voorbode van de score voor Lethal Weapon. Clapton's gitaarthema lijkt sterk op het thema van die latere film.
De track 'Oxford Circus' heeft een aparte repeterende ritmische underscore, die een beetje typerend is voor de elektronische muziek uit de tachtiger jaren van de vorige eeuw.
Het album sluit af met 'Northmoor' als zesde track, die begint met een nogal donkere underscore en gaat naderhand over in het gitaarthema van de serie, in een wat tragere en wat donkerder uitvoering, waarna de track en het album afsluiten met synthesizer underscoremuziek, die rustig wegebt.

Kortom, met hun score voor de tv-miniserie Edge Of Darkness hebben Eric Clapton en Michael Kamen een prettige samenwerking opgetuigd, die uiteindelijk resulteerde in hun beroemde scores voor de enorm succesvolle Lethal Weapon filmserie. Deze score voor Edge is daarvan al duidelijk een voorproefje, want ook hier is de elektrische gitaar van Clapton volop aanwezig als leidend instrument, die de kleuring van de score bepaalt. De underscore komt vooral uit de synthesizer en af en toe uit de piano of keyboard. Ook de percussie ontbreekt overigens niet. De muziek is vooral spannend gekleurd en heeft vaak een wat mysterieuze tint. Fans van Eric Clapton zullen het zeker kunnen waarderen, maar mijn waardering als luisteraar los van de tv-serie komt voor dit korte album toch niet hoger dan 63 uit 100 punten.
Trailer:

Trailer:

Fout gezien of heb je info om aan te vullen?: Inloggen