4.Love Of My Life1:47
5.What The Tide Could Bring3:39
6.Crossroads2:08
 16:51
Submit your review Hide reviews in other languages

Cast away - 10/10 - Review of Lammert de Wit, submitted at (Dutch)
De indrukwekkende Amerikaanse film Cast Away is geregisseerd door de bekende Robert Zemeckis (Back to the Future trilogie, Forrest Gump), maar het verhaal is bedacht door hoofdrolspeler Tom Hanks, die scenarioschrijver Billy Broyles (Apollo 13, Entrapment) benaderde voor een scenario. Hanks moest eerst flink aankomen voor het eerste deel van de film, daarna had hij een jaar de tijd om af te vallen en z'n haar te laten groeien, voordat de opnames in 2000 verder gingen. De film was zowel bij de critici als in de bioscopen een groot succes.
De film gaat over medewerker van koeriersbedrijf FedEx Chuck Noland (Tom Hanks), die tussen Kerst en Nieuwjaar meevliegt met een vliegtuig vol pakketjes. Het vliegtuig stort echter in zee en Chuck spoelt aan op een onbewoond eiland, waar hij moet zien te overleven. Ondertussen is z'n (aanstaande) vrouw er vanuit gegaan dat hij is omgekomen. Al die tijd op het eiland houdt een volleybal met een bloedafdruk van zijn gewonde hand (die hij 'Wilson' noemt - naar het volleybalmerk), die ook z'n 'gesprekspartner' wordt, en de liefde voor z'n vrouw hem gaande en drijft dit hem uiteindelijk tot een ultieme poging om terug te komen naar de bewoonde wereld...

Het opvallende aan de film is dat er nauwelijks muziek in voorkomt. Alles wat zich op het eiland afspeelt wordt getoond zonder muzikale begeleiding, juist om de eenzaamheid van Chuck te versterken. Silvestri's muziek begint eigenlijk pas vanaf het moment dat Chuck een poging doet om middels een vlot terug te keren naar de bewoonde wereld. Zijn tocht op zee wordt vervolgens begeleidt door prachtige muziek, die ingetogen en melodieus is. Soms is de muziek bijna minimalistisch, maar de strijkers nemen vaak al snel weer hun plaats in en dan zweeft de muziek met bijna hemelse klanken door de ruimte.
Die muziek bezorgt je soms kippenvel en weet sterke emoties op te roepen als de houtblazers of piano en strijkers weer in een licht melancholiek arrangement hun prachtige gedragen melodieën presenteren.

Sommige tracks zetten wat meer dramatiek neer, vooral wanneer Chuck in de film zijn hertrouwde vrouw ontmoet en de wanhoop bij hem voelbaar wordt. De perfect bij de film passende muziek heeft Silvestri een Grammy Award opgeleverd, ook al zit er relatief weinig muziek in de film. Maar de muziek die er wel is zit is dan ook prachtig meeslepend.
Dit promo-album bevat slechts ruim zestien minuten muziek uit de film, want veel meer muziek zit er niet in. Sommige albums hebben nog een zevende track met de titel 'End Credits', maar dat is een suite van muziek uit de andere tracks.

Behalve dit promo-album is de muziek van de film ook uitgebracht op een combi-album met de score van de film Serendipity, maar waar de score voor Cast Away prachtig gedragen is, is die voor Serendipity, ook van Silvestri, dat juiste helemaal niet en passen die beide scores helemaal niet bij elkaar. Voor de recensie van dat album: Cast Away / Serendipity.
Overigens klopt geen enkele van de tracktitels van het promo-album met de titels op het combi-album. Zo is 'Wilson, I'm Sorry' op de promo gelijk aan de track 'Sleepless Night/Cab Drive to Kelly' op de combi, en 'Crossroads' op de promo aan 'The Raft at Sea' op het combi-album. Maar de echte film- en titelvolgorde is wellicht niet zo belangrijk.

Kortom, met zijn relatief korte score voor de indrukwekkende film Cast Away heeft Alan Silvestri weer een juweeltje gecomponeerd, die terecht in de prijzen is gevallen. De emotionele en meeslepende klanken van houtblazers en vooral strijkers zijn pakkend. De korte score bestaat eigenlijk alleen maar uit die prachtige muziek, die vaak melancholiek of zelfs dramatisch is, maar steeds weer hoopvol. Soms is de muziek zo ingetogen dat het bijna minimalistisch is, maar toch weet Silvestri daarna steeds weer te overtuigen met heerlijke orkestrale klanken. De waardering is maar liefst 98 uit 100 punten en de aftrek van twee punten is alleen maar omdat de score zo kort is.

Other releases of Cast Away (2000):

Film Fest Gent and Brussels Philarmonic present Alan Silvestri (2015)

Report a fault or send us additional info!: Log on